תפקיד
כעמאפפינת ומעצבת האפליקציה, הייתי אחראית על כל היבטי העיצוב והמפרט, משלב המחקר והעיצוב ועד למתן פתרונות לאתגרים שהוצגו על ידי המשתמשים.
מה עשיתי
UX Research
UX Strategy
Wireframing
UI Design
האתגר
קיימות פלטפורמות שונות (אפליקציות ואתרים) עבור גולשים, אך אף אחת מהן לא מספקת את הנתונים האופטימליים שגולשים זקוקים להם, כולל תחזיות לא מדויקות. כתוצאה מכך, גולשים נאלצים להסתמך על מספר אתרים כדי לקבל תמונה מלאה של תנאי הים.
מטרת הפרויקט
עיצוב חוויית משתמש לאפליקציה המציגה את תנאי הים ואיכות הגלים בישראל
UX - User Experience
האתגר
אפיון חווית המשתמש באפליקציה להצגת מצב הים ואיכות הגל בישראל
המכשיר בו התבצעה הבדיקה: SAMSUNG 7S, מערכת הפעלה: אנדרואיד.
התחום הנבחר: גלישת גלים. האפליקציה מספקת מידע בזמן אמת על מצב הים ואיכות הגל בישראל.
לצורך המחקר נבחרו אפליקציות ואתרים מובילים בתחום. נערך מחקר ב-3 אתרים/אפליקציות מובילים בתחום הים כדי להשיג את המידע הדרוש. בהמשך, נערך מסמך לאפיון האפליקציה ונבדקו המידע בזמן אמת על מצב הים ואיכות הגל בישראל, תוך השוואה בין המקורות השונים כמפורט להלן:
אפליקצייה/אתר עולמי MSW surf forecast
אפליקציית 4surfers
אתר ישראלי: "חקר ימים ואגמים בישראל" (אתר אינטרנט)
פרסונה
ותרשים זרימה
נערכה השוואה בין מסכים נבחרים ומצאנו כי אף אחת מהאפליקציות/האתרים לא מספקת את הנתונים האופטימליים שהגולש זקוק להם.
כתוצאה מכך הגולש נאךץ להעזר במספר אתרים כדי לקבל תמונה מלאה של מצב הים.
לצורך בדיקת המחקר, הומצאו 2 פרסונות - דמויות שמייצגות סיטואציות שונות שיעזרו לנו החוקרים להמשיך ולהעמיק במחקר:
כמו כן, הומצאו 2 תרשימי זרימה אפשריים, הממחישים את דרכי הפעולה של הפרסונות:
שיטת
המחקר (שאלונים)
שיטת המחקר היא אישית, הכוללת תשאול של 50 גולשים - רגילים, גולשים תחרותיים. תהליך המחקר כלל מילוי שאלון ושיחות עם קהילת הגולשים על העדיפויות שלהם.
להלן מסמך האפיון של האפליקציה, המציעה מידע על אודות מצב הים ואיכות הגל בישראל
איפיון האפליקציה
אתר MSW העולמי הוא האתר העיקרי שמספק נתונים אמיתיים בזמן אמת. עם זאת, חסר בו ציון על איכות הגל, למרות שהוא מותאם לגולשים.
באפליקציית 4surfers חסר מידע על טמפרטורת המים המדויקת.
האתר " חקר ימים ואגמים בישראל" אינו מותאם לגולשים, ומספק מידע אודות מצב הים לציבור הרחב.
השוואה
בין שלושה מקורות
בנוסף, צולמו מסכים נבחרים לצורך השוואה בין מקורות המידע
נערכה השוואה גרפית
והשוואת פיצ'רים מרכזיים
של שלושה מקורות המידע
מודל .S.W.O.T
לאור האמור, נערך מודל SWOT במטרה לזהות את היתרונות של האפליקציה WAVE. הכוונה היא שכל גולש ימצא את האפליקציה כמתאימה לו וימשיך להשתמש בה לאורך זמן.
לצורך המחקר, בחרתי אפליקציות ואתרים מובילים בתחום. ביצעתי מחקר על 3 אתרים/אפליקציות עיקריים בתחום הים. לאחר מכן, יצרתי מסמך אפיון תכונות לאפליקציה ובדקתי נתונים בזמן אמת על תנאי הים ואיכות הגלים בישראל, תוך השוואה בין מקורות שונים כפי שמפורט להלן:
ראיונות עם 50 משתמשים וגולשים
:כחלק מהראיונות ניסיתי להבין
.מהם נקודות הכאב של הגולשים
.מהם ההיבטים החיוביים הקיימים שהם מעוניינים לשמר
הנה מספר תובנות שקיבלתי מהראיונות שערכתי עם 50 גולשים:
"פרמטר חשוב נוסף הוא כיוון הגל, כלומר כמה פעמים גל מגיע ובאיזה גובה."
"חשיבות מצלמות חוף טמונה בשידור חי של הים, כך שהגולשים יוכלו לראות את צפיפות הקהל בזמן אמת – פרמטר שלא קיים באף אפליקציה כיום. המפתח הוא לדעת מתי הזמן הטוב ביותר לצאת לים, כי ברגע שהגולש כבר נמצא בחוף, התחזית כבר לא רלוונטית, מכיוון שהוא השקיע זמן והגיע."
מבנה החוף חשוב, במיוחד קרקעית הים, אם כי הוא פחות קריטי בישראל."
"הרוח מאוד חשובה הן כיוון והן עוצמתה, מכיוון שהם יכולים להשפיע על איכת הגלים ולפעמים להפוך את הים לחוויה מושלמת. בנוסף, טמפרטורת המים חשובה מאוד."
"חשוב במיוחד לכלול ייצוגים ויזואליים, כלומר שיהיו מספר מצלמות חוף ו/או תמונות ו/או סרטונים שצולמו בזמן אמת."
סיכום
בעיות:
חוסר דיוק בכיוון ובמהירות הרוח, ובטמפרטורת המים
חוסר בייצוגים חזותיים כגון סרטונים או תמונות
אין מצלמות חוף, שהן קריטיות למדידת גובה הגלים
:הצעות לשיפור
דיוק בפרמטרים כגון כיוון ומהירות הרוח וטמפרטורת המים
הוספת אפשרות לייצוגים חזותיים כמו סרטונים, תמונות ועוד
הוספת מצלמות חוף וניסיון ליצור שיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות
המחקר עזר לי לזהות בעיות קיימות ולמצוא פתרונות, כולל מדדים חשובים לגולשי גלים, וניסיון ליצור שיתופי פעולה עם גורמים חיצוניים.
המחקר שביצעתי אפשר לי לעצב חווית משתמש משופרת ולוודא שהמשתמשים נשארים מעורבים באפליקציה לאורך זמן. משם, הגדרתי את כיוון הפרויקט.
והנחיות
לגבי פרויקט מצלמות החוף, מוצע לשתף פעולה עם גופים עירוניים או עסקים הנמצאים על החוף, בתמורה לפרסום באפליקציה. שיתוף פעולה כזה יכול ליצור תקציב למימון ולפיתוח האפליקציה.
מומלץ לשתף פעולה עם יוצרי תוכן כדי לספק עדכונים בזמן אמת על תנאי החוף, בנוסף להוספת ייצוגים חזותיים על ידי המשתמשים (כגון סרטונים ותמונות). בנטסף, ניתן לקדם (ללא עלות) דפי פייסבוק שמפרסמים סרטונים בכל פעם שיש גלים
מומלץ להוסיף אלגוריתם שמשלב את כל הנתונים: רוח, גובה גלים, זרמים, מבנה קרקעית הים, גאות ושפל, ומדידות כדי לספק מידע מקיף על תחזיות עתידיות.
:ממצאי המודל החדש מצביעים על כך שהאפליקצייה צריכה להתמקד בהוספת הנתונים הבאים
חיבור אוטומטי לשעון ספורט - למען גולשים סקרנים ותחרותיים, חיבור זה אפשר להם לנהל יומן גלישה אישי
הוספת תוכן ויזואלי נוסף -כמו תמונות בשידור חי, סרטונים והסברים על תנאי הים והגלים
תחזית עדכנית של הים: כולל מידע על גלים נשברים, כיווני רוח, וטמפרטורת מים
המחקר הצביע על כך שבשוק קיימות אפליקציות ואתרים רבים אך אף אחד מהם לא מספק את כל הפרמטרים הנדרשים לגולשים
:הפרמטרים החשובים שהוגדרו הם
כיוון הסוול: כמה פעמים מגיע גל ובאיזה גובה
מבנה החוף: אמנם פחות קריטי בישראל, אך משפיע על גולשים בינלאומיים
רוח: כיוון ועצמה, שכן רוח יכולה להרוס גל או ליצור גלים מושלמים
גאות ושפל: פחות משפיע בישראל, אך גולשים בחו"ל מסתמכים על נתון זה
טמפרטורת המים: וייצוג ויזואלי, כולל הצבה של מצלמות חוף, תמונות וסרטונים שיציגו את תנאי הגלישה.
כיום, אין אף אפליקציה שמציעה את כל האפשרויות הללו. החכמה טמונה בידיעה מתי כדאי לצאת לים, שכן ברגע שהגולש כבר נמצא בחוף, התחזית אינה רלוונטית - הוא כבר השקיע זמן ומאמץ
השלב הראשון היה יצירת המבנה המתאים לאפליקציה.
הבנתי כי משתמשים חסרי סבלנות ורוצים לקבל את המידע באופן מיידי. לכן, יצרתי ממשק פשוט ונגיש, הכולל כפתורים ברורים עבור פונקציות עיקריות כמו רדאר גלים והחיבור לשעון הספורט. כך, המשתמשים יכולים לגשת במהרה למידע הנדרש, מבלי לבזבז זמן על חיפושים מיותרים.
תרגמתי את רעיונות המערכת והפונקציות שהגדרתי מעץ המסכים למודל ויזואלי של האפליקציה
למבנה תוכן
(Wireframes) מבנה תוכן / רכיבים
בעוד שמודלים אחרים התמקדו במידע, חיברתי את כל האפשרויות מכל הפלטפורמות לאפליקציה אחת והוספתי את האפשרות להתחבר ללא רישום, תוך קבלת נתונים בזמן אמת.
מסך רביעי:
ניתן להתחבר לפרופיל האישי כדי להציג הישגים אישיים. בנוסף, אפשר לעיין בהיסטוריית האימונים ולבצע השוואה בין אימונים שונים.
מסך חמישי
מפת אימונים אישית המציגה מדדים עבור כל אימון.
מסך שישי
פיצ'ר רישום אופציונלי, שאינו חובה.
לאור העובדה שהרישום לא תמיד רצוי ועלול להוביל לנטישת המשתמש, הוא מוצע כאופציה בלבד. כדי לייעל את התהליך ולהקל על המשתמש, ניתן לבצע רישום דרך חיבור ל-Google או ל-Facebook.
מסך שביעי
:המשך מפת האימונים האישית כולל הצגת מדדים שונים של כל אימון, כגון
זמן אימון: הצגת הזמן הכולל של כל אימון
כמות גלים: הצגת כמות הגלים שהגולש גלש במהלך האימון
אורך גל: הצגת ממוצע אורך הגלים שנגלשו
מהירות גלישה: הצגת מהירות הגלישה של הגולש במהלך האימון
אנרגיה צרוכה: הצגת כמות האנרגיה שנצרכה במהלך האימון (בהתאם לשעון הספורט)
מדדים פיזיולוגיים: נתונים על דופק, קצב לב, או אפילו שריפת קלוריות אם החיבור לשעון הספורט תומך בכך
השוואה לאימונים קודמים: אפשרות להשוות את הביצועים של כל אימון לאימונים קודמים ולבחון שיפור במדדים לאורך זמן
באמצעות הצגת מדדים אלה בצורה ויזואלית וברורה, המשתמש יכול לעקוב אחרי ההתפתחות שלו, ללמוד על ההיבטים השונים של הגלישה ולשפר את ביצועיו לאורך זמן
השפעה
אפיון ועיצוב האפליקציה שלי סייע לגולשים לחוות חוויית הכנה לגלישה הרבה יותר קלה, נגישה ואיכותית. האפליקציה שיפרה את זרימת המידע והבינה את הצרכים האישיים של המשתמשים, מה שהוביל לעלייה משמעותית בכמות המשתמשים. כמו כן, הפתרונות שהטמעתי קיבלו תגובה מצוינת מהגולשים, ששיבחו את הנוחות והדיוק של המידע
מסקנות
התחום הגלישה קרוב לליבי, והצלחתי לעצב אפליקציה שמספקת חוויית גלישה משופרת תוך איסוף מדדים רבים בפלטפורמה אחת. בניגוד לפלטפורמות אחרות שמתמחות בקבוצות מדדים מצומצמות, האפליקציה שלי מספקת תמונה כוללת ומלאה של תנאי הגלישה. במהלך העבודה עם המשתמשים, למדתי רבות על תחום הגלישה ויכולת שיפור חווית המשתמש. בנוסף, הבנתי את הפוטנציאל ליצור שיתופי פעולה עם גופים נוספים מעבר למשתמשים בלבד, כמו גופים עירוניים ועסקים על החוף, לצורך שיפור השירותים והחוויות המוצעות